Coronamonitor Zeeland

Een winkelstraat in lockdown: open, halfopen, dicht.

Het is stil in de Dorpsstraat in Heinkenszand. Behalve de bakker, de drogist en de dierenspeciaalzaak zijn de winkels dicht, net als de horeca. Dat wil niet zeggen dat achter de gesloten deuren niks meer gebeurt. ,,We zijn maar gaan klussen.” Portret van een winkelstraat in lockdown.

Op vrijwel elke winkeldeur hangt een briefje. ‘Lieve klanten’, schrijven Annelies en Franca van modezaak Hipz boven een mededeling dat ze hun artikelen nu aanbieden via Facebook en instagram. ‘Ziet u iets leuks of heeft u vragen, stuur ons gerust een berichtje.’ De Read Shop meldt: ‘Wij zijn alleen geopend voor post.nl.’ Het persoonlijkste bericht hangt achter het raam van Atelier Goldfinger: ‘Wacht niet met uw reparaties of bestelling. Juist in deze moeilijke tijd kan ik het goed gebruiken. Volgende maand moet de huur gewoon weer betaald.’

Ik had een buffertje op willen bouwen

Na een belletje doet goudsmit Renate Voorham open. De winkel is weliswaar dicht, maar de werkplaats is in bedrijf. ,,Let niet op de rommel”, zegt ze. ,,Ik gebruik de winkel tijdelijk ook voor de online lessen van mijn kinderen.” De lockdown raakt haar hard. De beste maand van het jaar - december - is haar door de neus geboord. Ze had speciaal sieraden ingeslagen in Italië. ,,Die zijn blijven liggen. Terwijl ik juist in die maand een buffertje wilde opbouwen. Ik ben deze winkel vorig jaar met lege zakken begonnen.”
Het eigen bedrijfje moet Voorham in de loop van dit jaar van een uitkering afhelpen. Daar ziet het nu niet meer naar uit. En het kabinet verlengt weliswaar het steunpakket voor ondernemers, maar ze is niet lang genoeg bezig om aan te tonen dat haar omzet met 30 procent is gedaald. Haar hoop is nu gevestigd op verlenging van haar opstartregeling. ,,Dit was natuurlijk een weggegooid jaar. Ik ben met deze winkel begonnen om uit de bijstand te komen. Ik wil eigen baas zijn, zodat ik mijn drie kinderen kan opvangen. Als ik dit niet overeind hou, ben ik verder van huis dan toen ik begon. Dan blijf ik met schulden zitten. Dat is best wel angstig.”

We zijn gelijk gaan inpakken en opbergen

Terwijl veel ondernemers proberen hun klanten nog enigszins te helpen, met reparaties of thuisbezorging, benutten anderen de lockdown om in de winkel te gaan klussen. Zoals Cindy Platschorre, de buurvrouw van Voorham. In haar kinderboetiek ’t Mereltje wordt druk getimmerd en geschilderd. ,,We zijn maar gaan klussen. Dat stond al in de planning. Een dag voor de lockdown zijn we nog extra lang open geweest en hebben we goed verkocht. De volgende dag zijn we gelijk alles gaan inpakken en opbergen. Het voordeel is dat we nu niet op een andere locatie open hoeven terwijl we hier de winkel aanpassen.”

De bedoeling was eind januari de deuren weer te openen, maar de verlenging van de lockdown gooit roet in het eten. ,,We gaan de nieuwe collectie nu onder de aandacht brengen via sociale media en onze webetalage. Aan de ene kant is het een domper dat het nog drie weken langer duurt, aan de andere kant hebben we nu iets meer tijd.”

Als mensen komen, help ik ze gewoon.

Ook Wim de Roo van cadeauwinkel Zomaarleuk heeft de lockdown aangegrepen om de inrichting van zijn zaak te veranderen. ,,Dat was ik toch al van plan. Alleen hoef ik het nu niet in de avonduren te doen.” De winkel is niet helemaal gesloten. Mensen kunnen nog steeds langskomen om een pasfoto te laten maken en naast de zaak heeft De Roo wat hij noemt een mini-tuincentrum. ,,Buiten mag ik planten verkopen, maar aangezien ik geen snijbloemen heb, loont dat eigenlijk niet. Maar ik ben hier toch bezig en het hek staat vaak open, dus als er mensen komen, help ik ze gewoon.”

Dat de zaak nog drie weken langer dicht moet, zag hij wel aankomen. ,,Een tegenvaller wil ik het niet noemen, maar als ondernemer wil je toch het liefst met je klanten bezig zijn.” De Roo heeft steun aangevraagd bij de overheid, maar nog niks ontvangen. Hij houdt zijn hoofd wel boven water, verwacht hij. ,,We zitten in ons eigen pand. Dat scheelt. Ik moet er niet aan denken dat ik in een huurpand zat, zoals veel collega-winkeliers. Dan is die lockdown wel heel sneu. Ik kan mijn hypotheeklasten wel bij elkaar krabbelen. Of aan de bank vragen of ik er een jaartje langer over mag doen.”

Het is vreselijk voor de Dorpsstraat

Ook Huib Hoogerbrugge noemt de lange lockdown ‘heel triest’ voor zijn collega-winkeliers. Zijn dierenspeciaalzaak Noxies mag wel open blijven, maar hij heeft duidelijk minder aanloop. ,,De mensen komen gericht kopen wat ze nodig hebben, maar ze komen niet binnenwandelen omdat ze toevallig in de buurt zijn. Of ze vragen of ik iets langs kan komen brengen, omdat ze liever thuis blijven. Natuurlijk geef ik daar gehoor aan. Het is daardoor wel stil en somber op straat. De sfeer is gewoon weg. Het is vreselijk voor de Dorpsstraat.”

Ook Johan Bliek van Fietswereld Bliek vindt het maar een dooie boel. ,,Sfeer? Er is geen sfeer meer in de winkelstraat.” De fietswinkel is ook gesloten, maar in de werkplaats is het hard aanpoten. Wie een onderhoudsbeurt wil, komt op een wachtlijst. ,,Wij hebben een heel behoorlijk jaar gedraaid. Door corona werden er veel meer fietsen verkocht dan anders. Die fietsen zijn nu aan hun eerste beurt toe. Maar intussen ligt de verkoop stil. Ik denk dat we in de verkoop zo’n dertig procent omzet missen. Al verwacht ik weer een enorme toename als de lockdown voorbij is.”

Ook Cindy Platschorre is optimistisch. ,,Ik hoop dat de mensen ons straks weer weten te vinden. Afgelopen zomer merkte je dat mensen juist de stad ontzagen. We zagen veel nieuwe gezichten. Mensen willen niet alles online kopen. Ze willen ook de stof kunnen voelen of kleding passen. We proberen nu op allerlei manieren de band met onze klanten te behouden.”

In contact blijven met de klanten

Komende zaterdag is zelfs een online event georganiseerd, waarbij negen winkels uit Heinkenszand zich met korte video’s presenteren. ,,Mensen kunnen dat thuis bekijken”, legt De Roo uit. ,,Het is niet direct om een bepaald product te verkopen. We willen laten zien dat we behulpzaam zijn voor de klant. Natuurlijk zijn we bereid om dingen bij de mensen thuis te brengen. Maar wat we vooral willen, is in contact blijven met de mensen, ook al zijn de meeste winkeldeuren dicht.”

Bron: PZC

Houd u aan de voorzorgsmaatregelen

Houd 1,5 m afstand

Houd 1,5 m
afstand

Was vaker je handen

Was vaker
uw handen

Werk zoveel mogelijk thuis

Werk zoveel
mogelijk thuis


Partners Partners