Coronamonitor Zeeland

Ervaring na eerste lockdown geeft vertrouwen voor de toekomst

Bij Herman en Barbara Berendonk is het glas niet half leeg maar half vol. De beide ondernemers uit Domburg kijken uit naar de periode na de lockdown en verwachten dat ze dan weer goede zaken kunnen doen.

Ze roepen de periode van 2020 in herinnering, na de eerste lockdown, ‘toen stroomden de klanten ook weer toe’. Ze verwachten dat dat straks ook weer zo gaat. Zij: ,,Daar vertrouwen we op, dat geeft rust.” Hij, wijzend naar buiten: ,,We laten de donkere periode achter ons, we gaan weer naar het licht toe.’
 
Ze zijn de eigenaren van boetiek Palazzo aan de Markt in Domburg. Op deze zaterdag is het heel rustig in hun winkel. Logisch, want ze mogen geen klanten ontvangen. Om toch omzet te genereren hebben ze een webshop en zijn ze erg actief op sociale media. En sinds twee weken zetten ze ook de qr-code volop in om passanten informatie te geven over hun boetiek en over alle kledingstukken in de etalage en ze naar hun webshop te leiden. Tot hun aangename verrassing werkt dat. Ze kunnen nog niet aangeven in welke mate. Hij: ,,Maar we zien regelmatig mensen met hun mobiele telefoon in de weer voor onze boetiek.” Zij: ,,Pas nog een oudere dame die gehurkt zat om die tweedimensionale streepjescode met haar telefoon op te nemen. Dat was wel bijzonder omdat we aanvankelijk dachten dat we vooral jongere mensen op deze manier van informatie kunnen voorzien.”

Alle reacties delen in personeels-appgroep 

Wat ze momenteel ook goed merken is dat klanten veel compassie hebben. Hij: ,,Een klant had iets besteld en het was niet helemaal naar wens. Ze stuurde het terug vergezeld van een uitgebreid bericht waarin ze zich verontschuldigde. Ze schreef onder andere dat ze wist dat wij het al zo moeilijk hebben.” Zij: ,,Zulke reacties krijgen we veel.” Hij: ,,En al die reacties delen we in de appgroep met het personeel. We hebben zes medewerkers en we houden iedereen op de hoogte van hoe het hier gaat.” Volgens hen is dat belangrijk om binding te houden met elkaar en om een positieve sfeer uit te stralen.
De omzet van de maand januari is vergeleken met die van vorig jaar dramatisch. Zij: ,,Zo’n tien procent in vergelijking met een jaar terug.” En als gekeken wordt naar heel 2020 ziet ze dat Palazzo zo’n dertig procent minder omzette dan in 2019. Ze wijst ook naar de kleding die in de rekken hangt. ,,Wat moeten we hier mee?” Bewaren tot de volgende winter kan volgens haar niet. ,,Misschien wel met sommige artikelen. Maar alles, nee dat kan niet.”

Nu al bezig met bestelling voor wintercollectie 2021/2022 

Ze vertelt dat ze nu ook alweer bezig is met de bestellingen voor de komende wintercollectie. ,,Dat moet wel.” En ondertussen arriveert bijna elke dag wel kleding voor de zomercollectie. ,,Leveranciers bellen, vragen wat ze moeten doen, maar wij laten alles komen.” Want ze vertrouwen erop het toch weer een goed seizoen wordt. Maar ze hopen wel dat ook de horeca snel weer open mag. Hij: ,,Want hier in Domburg is detailhandel en horeca een twee-eenheid. We kunnen niet zonder elkaar. We versterken elkaar. Dat zag je wel tijdens de eerste lockdown toen horeca dicht was en wij open. Er waren toen nauwelijks klanten. We hebben elkaar gewoon nodig.”

Bron: PZC

Houd u aan de voorzorgsmaatregelen

Houd 1,5 m afstand

Houd 1,5 m
afstand

Was vaker je handen

Was vaker
uw handen

Werk zoveel mogelijk thuis

Werk zoveel
mogelijk thuis


Partners Partners