Coronamonitor Zeeland

Hoge tarieven in containervaart houden dit jaar nog aan

Na een jaar met recordresultaten en historisch hoge marges hebben de containerrederijen nog twee sterk winstgevende jaren voor de boeg. Het tekort aan scheepsruimte en containers zal dit jaar nog grotendeels aanhouden, met aanhoudend hoge transporttarieven als gevolg.

Dit schrijft het maritieme onderzoeksbureau Drewry in zijn laatste rapport over de ontwikkelingen in de containermarkt. In 2020 behaalden de mondiale containerrederijen gezamenlijk een operationele winst (ebit) van $26,6 mrd, het hoogste resultaat sinds zeker twintig jaar. In 2019 kwam de sector uit op een ebit van $6,5 mrd. De marge liep op van circa 2% naar 13%.

Contrast
Het recordresultaat is een groot contrast met de voorgaande jaren van lage winsten en magere marges. De opleving komt door een opmerkelijke combinatie van factoren. De coronapandemie en de lockdowns veroorzaakten in het eerste en tweede kwartaal van 2020 een terugval in de vraag en verstoringen in de containerlogistiek. Rederijen verlaagden vervolgende capaciteit door schepen aan de kade te leggen.

Daardoor bleef de prijs van het vervoer redelijk constant. Maar in het derde en vierde kwartaal ontstond er een hausse in de consumentenbestedingen, wat voor meer vervoersvraag zorgde. Door de eerdere capaciteitsbeperking leidde dat weer tot een verviervoudiging van de tarieven. Het vervoer van een container van China naar Rotterdam kost tegenwoordig rond $8000 en soms meer.

Hoewel de pandemie en de hausse in bestedingen tijdelijke verschijnselen zijn, noemt Drewry ze tegelijk hardnekkig. Daardoor is de verwachting dat het tekort aan containers en scheepsruimte dit jaar nog aanhoudt. ING-analist Rico Luman gaat eveneens uit van aanhoudend hoge tarieven. 'In onze prognoses gaan we uit van een stijging van de wereldhandel met 6%. En meer aanbod van capaciteit is er niet.'

Meer scheepsorders
De sterk gestegen winsten en de goede vooruitzichten leiden al tot flink meer orders voor nieuwe schepen. In het vierde kwartaal was het volume aan scheepsorders drie keer zo hoog als in de voorgaande negen maanden, aldus Drewry.

En dit jaar ligt het gecontracteerde nieuwbouwvolume al hoger dan over heel 2020. In drie maanden is volgens de onderzoekers voor een 'verbazingwekkende' 1,77 mln teu - verdeeld over 166 schepen - aan nieuwe orders afgegeven. Een teu staat voor een standaardcontainer van 20 voet. De orders over vorig en dit jaar zijn goed voor 15% van de totale capaciteit. Dat is veel, maar nog niet zo veel als in 2008, toen de scheepsorders goed waren voor 60% meer capaciteit.

Risico terugval
De uitbreiding van de capaciteit kan op termijn een risico zijn als de vraag terugvalt, zoals bleek in de jaren na de forse vlootuitbreiding in 2008. In de jaren daarna was er sprake van een grote overcapaciteit in de markt, waardoor rederijen met een sterke daling van de tarieven te maken kregen. Het jaar 2023 is een belangrijk jaar, want dan zullende schepen die nu zijn besteld worden afgeleverd.

Of dat scenario zich dan opnieuw zal voordoen is afwachten. De tijden zijn namelijk veranderd. Vorig jaar hebben de rederijen, die in drie allianties samenwerken, voor het eerst laten zien dat ze schepen uit de vaart kunnen nemen als de vraag sterk daalt. Analist Simon Heaney van Drewry denkt dat de rederijen hun capaciteit vaker zullen aanpassen als dat nodig is. Een terugkeer naar de extreem lage prijzen van enkele jaren geleden ($800 van China naar Rotterdam) is onwaarschijnlijk.

Bron: FD website

Houd u aan de voorzorgsmaatregelen

Houd 1,5 m afstand

Houd 1,5 m
afstand

Was vaker je handen

Was vaker
uw handen

Werk zoveel mogelijk thuis

Werk zoveel
mogelijk thuis


Partners Partners