Coronamonitor Zeeland

Klant zet zonder mopperen mondkapje op in supermarkt

Zal je net zien. Wil je in Domburg de supermarkt inlopen, knapt het elastiekje van het mondkapje. Uitgerekend op 1 december, de eerste dag dat je verplicht zo’n ding voor je neus en mond moet hebben. 

,,Geen probleem”, zegt Simeon Rhemen, die de klant wat ziet hannesen met het mondkapje dat aan één oor hangt. Hij pakt een doos en vist er een vers masker uit. ,,Alstublieft.” 

Rhemen is één van de medewerkers van de Domburgse Albert Heijn die bij toerbeurt bij de ingang staan. Hij maakt de winkelkarretjes schoon, heet de klanten vriendelijk welkom en wijst ze, als het nodig is op de regels. En iemand die het mondkapje is vergeten krijgt er een van hem.

De verandering van mondkapjesadvies naar mondkapjesplicht betekent in de praktijk hier niet zo heel veel. De supermarkt in Domburg heeft alle adviezen van het begin af aan strikt opgevolgd. ,,We nemen de maatregelen zelf heel serieus en dat willen we ook uitstralen naar onze klanten”, zegt eigenaar Gertjan de Kok. Dus staat er sinds het voorjaar al een medewerker aan de deur.

Duitsers met een mondkapje

De grote toestroom van toeristen speelde een rol om het tijdens de coronaluwe zomer vol te houden. Zeeland en vooral ook Domburg is in trek bij de Duitse vakantiegangers en die waren al gewend om in eigen land in winkels een mondkapje op te zetten.

,,Je zag ze dat hier ook doen. In het begin moesten we daar wel een beetje om lachen. Maar toen eind september de overheid adviseerde om ook in Nederland mondkapjes in winkels te dragen hebben we dat meteen ingevoerd voor onze medewerkers. Je geeft daarmee een voorbeeld aan je klanten.”

Meeste reacties zijn positief

De meeste klanten reageren positief op alle maatregelen die de supermarkt heeft genomen en volgden het voorbeeld. Negen van de tien klanten droegen al een mondkapje voordat het dinsdag verplicht werd.  Coby Schroevers hoort bij die overgrote meerderheid van 90 procent. Ze rekent coronaveilig af bij AH-medewerkster Hannie van den Driest. Allebei hebben ze een mondkapje op en een spatscherm tussen hen in. In het begin was het even wennen, zegt Coby. Maar op den duur weet je niet beter. 

De Kok. ,,De vraag is wat die laatste 10 procent gaat doen. We gaan klanten niet weigeren, maar we wijzen ze vriendelijk op het risico.” 

De medewerkers gaan zelf de discussie niet aan met mondkapjesweigeraars. ,,Maar het blijf wel spannend hoe klanten, die wel een mondkapje dragen, zullen reageren op mensen zonder. Je wilt niet dat het tot escalaties gaat leiden.”

Grotere uitdaging

In de Domburgse supermarkt droeg dus al bijna elke klant een mondkapje. Helemaal aan de andere kant van de provincie staat Spar-eigenaar Carlo de Neve voor een grotere uitdaging. Bijna de helft van de klanten negeerde de afgelopen maanden het mondkapjesadvies van de overheid.  

Een groot groen bord bij de ingang wijst de klanten op de nieuwe regel. De Neve: ,,Het is best wel een spannende dag. Hoe gaat het zich vandaag ontwikkelen. Ik heb het de laatste tijd wel in de gaten gehouden, want je weet dat het er aan komt. Dan denk je na. Hoe gaan we dit doen en is de plicht überhaupt te handhaven.” 

De Neve kiest er niet voor om bij de deur te gaan staan en de klanten zonder mondkapje bij de ingang op de plicht te wijzen. ,,Nee, dat gaan we niet doen. Ik ben supermarktondernemer, ik hou me bezig met mijn winkel. Ik voldoe aan alle regeltjes die voor ons zelf gelden. Het personeel draagt een mondkapje, we maken de winkelmandjes schoon.” 

Geen klanten weigeren

Afdwingen van de mondkapjesplicht ziet De Neve zich zelf niet doen. Ook hij gaat klanten zonder mondkapje niet de toegang tot zijn winkel ontzeggen. ,,Dat is de omgekeerde wereld. Je hebt een winkel en je gaat klanten weigeren?! Je leest dat de boa's de regels niet kunnen handhaven. Hoe moeten wij dat dan doen? We hebben ook nog andere werkzaamheden. De kerstkransjes en -koekjes komen binnen. Ook dat gaat allemaal door.”

Extra heen en weer gelopen

Spar-klant Nadine Muller heeft geen problemen met de mondkapjesplicht. Ze vindt het eigenlijk wel een goede zaak. ,,Toen het nog niet verplicht was, had de helft van de mensen wel een mondkapje op en de andere helft niet. Dan heeft het eigenlijk geen zin. Als iedereen het op heeft is het gewoon prima.”

Dragen van een mondkapje is bij haar nog geen ingeslepen gewoonte. Dat bleek toen ze naar de supermarkt ging. ,,We zijn een keer extra heen en weer gelopen omdat we de mondkapjes waren vergeten”, lacht Nadine.

Aan het einde van de middag zegt Carlo de Neve dat dinsdag heel wat meer klanten een kapje dragen. ,,Het was 60 procent, maar ik denk dat zeker 80 procent een mondkapje heeft.”

Bron: PZC

Houd u aan de voorzorgsmaatregelen

Houd 1,5 m afstand

Houd 1,5 m
afstand

Was vaker je handen

Was vaker
uw handen

Werk zoveel mogelijk thuis

Werk zoveel
mogelijk thuis


Partners Partners