Coronamonitor Zeeland

Modebedrijven dreigen als dominostenen om te vallen

Modebedrijven dreigen een voor een om te vallen. De verlengde lockdown raakt achter de schermen verschillende spelers uit de modeketen, die nauw met elkaar verbonden zijn.

Het zijn cruciale weken voor de modesector. Winkeliers hangen normaal gesproken nu hun lentecollectie op en schrijven nieuwe orders uit voor het komende winterseizoen. Maar in plaats daarvan is de lockdown verlengd.

Sectorkenners vrezen dat veel ondernemers zullen omvallen. Doordat modebedrijven nauw met elkaar verweven zijn, dreigt een domino-effect in de Nederlandse modesector, die volgens brancheorganisatie Modint zo'n 14.000 bedrijven telt. Vooral distributeurs, modemerken en ontwerpers zijn kwetsbaar, omdat ze afhankelijk zijn van de opdrachten van winkeliers.

Orderportfolio leeg

'Wij zitten overal tussen', zegt Leon Heppner, oprichter van Iconic Fashion, een internationaal distributieconcern dat merken als MET Jeans en Liu Jo levert aan 800 winkels in 15 landen. 'Wij kunnen nergens aankloppen. Geen enkele groothandel krijgt staatssteun voor zijn voorraden. Wij hebben facturen uitstaan, maar het is de vraag of ze betaald worden.'

‘Ik kan niet tegen de fabrikanten zeggen: hier, neem je spullen terug’

Mode-distributeur Leon Heppner

Winkeliers hebben openstaande facturen en voorraden te verwerken en bestellen minder. 'Als ons orderportfolio leeg blijft, kost dat miljoenen', zegt Heppner. Intussen slibt zijn distributiecentrum in Utrecht dicht met duizenden bestelde artikelen. De collecties zijn midden vorig jaar besteld en door hem voorgefinancierd. 'De vraag is wanneer de winkels opengaan en of ze op dat moment nog kredietwaardig zijn.'

Wat hij met de producten gaat doen als zijn afnemers failliet zijn? 'Geen idee. Ik kan niet tegen de fabrikanten zeggen: hier, neem je spullen terug.'

Geen saamhorigheid

Tijdens de eerste lockdown in maart bevroor Heppner met alle partners de facturen, zodat er in de hele keten niemand zou omvallen. Van de fabrikant in China tot de huurbazen van de winkels in Nederland. ‘Zolang niemand geld verlangt, is er geen probleem. Maar die saamhorigheid is weg.’

Ondanks de lastige omstandigheden voelen modemerken zich gedwongen om door te gaan met het aanbieden van hun collecties. Na het weekend begint A Fish named Fred, het merk van modeondernemer Rob Schalker, met de verkoop van de winterseizoenscollectie aan retailers. Dat gaat gewoon door, want mode kan net zo bederfelijk zijn als voedsel. 'Een winkelier kan niet door met een lege winkel of oude collectie.'

Een seizoen overslaan? 'In theorie kan dat, maar in de praktijk betekent het dat je moet concurreren met websites waar wel nieuws wordt aangeboden. Met die oude stukken prijs je jezelf uit de markt. Voor je het weet, run je een veredelde outletmarkt.'

Ook leiden de financiële problemen van winkels er soms toe dat zij minder inkopen. Dit merkte Sjaak Hullekes: de kleding van zijn modemerk ligt sinds de coronacrisis niet meer bij andere winkels. 'Ik wilde niet dat mijn kleding de uitverkoop in ging', zegt Hullekes, die alleen nog via zijn eigen webwinkel verkoopt.

Zelf produceren in Nederland

Schalker wil hulp van Den Haag. 'De regering moet zich realiseren dat een modewinkel geen kappers- of horecazaak is', zegt Schalker. 'De voorraden draaien om tonnen. De vergoeding voor opstapelende voorraden is een schijntje.' Hij verwacht dat veel ondernemers zullen omvallen. Volgens hen is maatwerk van de overheid nodig.

Ontwerper Sjaak Hullekes heeft voordat die steun er is al een andere manier gevonden om geld te verdienen. Naast zijn eigen merk heeft hij een productieatelier in Arnhem. Daar is hij nu meer kleding gaan produceren. 'Sommige merken lieten 10 procent van hun collectie bij mij maken en de rest in het buitenland, maar zijn nu helemaal overgestapt naar mij. Omdat produceren in het buitenland onzekerder is geworden, bijvoorbeeld.'

Omdat Hullekes ook de kleding voor zijn eigen merk zelf produceert, zit hij niet vast aan oplages. 'Ik heb nu geen voorraad', zegt de ondernemer. Die voorraad is precies het pijnpunt van veel modebedrijven. Hullekes hoopt dat het coronavirus ervoor zorgt dat zij kritischer naar het inkoopsysteem gaan kijken. 'Bedrijven vrezen nu: houd ik mijn hele voorraad over? Terwijl, als je smaakvoller inkoopt, kun je een winterjas misschien volgende winter ook weer aanbieden.'

Wel goede verkopen in Australië

Schalker noemt het een redding dat zijn merk in dertig landen ligt. 'De eerste lockdown was spannend, omdat we in een aantal landen zitten waar het gruwelijk mis ging, zoals Spanje en Frankrijk. Aanvankelijk dacht ik dat we geen klant zouden overhouden, maar her en der krabbelt het weer op. In Australië en Zuid-Afrika wordt zelfs goed verkocht.'

Ook blijft hij kansen zien. 'In maart openen we bijvoorbeeld een nieuwe winkel in The Mall of the Netherlands in Leidschendam. We zullen beslist winkeliers gaan verliezen, maar ik ben ervan overtuigd dat er genoeg zullen overblijven.

 

Bron: fd.

Houd u aan de voorzorgsmaatregelen

Houd 1,5 m afstand

Houd 1,5 m
afstand

Was vaker je handen

Was vaker
uw handen

Werk zoveel mogelijk thuis

Werk zoveel
mogelijk thuis


Partners Partners