Coronamonitor Zeeland

Oestersector verleidt consument met filmpjes en tips

De 1800 visspeciaalzaken in het land gaan deze week volop Zeeuwse oesters promoten. Op sociale media zoals Facebook, Instagram en Youtube loopt sinds een week tevens een campagne om consumenten voor de oester te winnen. De oestersector hoopt zo nog een flink aantal schelpdieren te slijten nu de Nederlandse en Belgische horeca vanwege de pandemie gesloten zijn. 

De oestersector produceert jaarlijks zo'n 15 tot 20 miljoen kromme oesters (creuses) en 3 tot 4 miljoen platte oesters. De verkoop beleeft zijn jaarlijkse piek tijdens de kerstdagen en oud en nieuw. Zo'n 70 tot 80 procent van de oesters gaat dan de deur uit. Vooral Belgen verorberen tijdens de jaarwisseling graag een oester. De oester is bovenal een restaurantproduct. Maar de restaurants zijn net als hier ook bij de zuiderburen gesloten. Een bittere pil voor de oesterbedrijven die zo hadden gehoopt dat de horeca tegen de kerst zou heropenen. ,,De oesterkwekers- en handelaren zijn in mineur. Dat de horeca met kerst dicht is, is een enorme domper”, zegt Christine Fijnaut van de Nederlandse Oestervereniging.

Gemiste inkomsten

Jan-Willem Vette van oesterbedrijf Vette & Verhaart denkt een derde van zijn oesters niet te kunnen slijten. ,,Dan praat je over een half miljoen tot een miljoen oesters. In geld uitgedrukt gaat het om 250.000 tot 450.000 euro wat we aan inkomsten mislopen. Ja, dat is een flinke bandbreedte, maar pas vanaf woensdag weten we hoe de verkoop er echt voor staat. Een oester koop je zo vers mogelijk, dus vlak voor de kerstdagen.”

Consument is de reddingsboei

Omdat het onmogelijk is op korte termijn nog afspraken te maken met supermarkten en groothandels, rest de Nederlandse Oestervereniging weinig anders dan proberen de thuisconsumptie aan te jagen. Fijnaut: ,,Dat doen we sinds 10 december met een online promotiecampagne. We hebben inmiddels een eigen Youtubekanaal dat Zeeuwse Oesters heet. We plaatsen gelikte video's op sociale media waarin de consument leert hoe hij oesters moet open steken en kan bereiden. We hopen dat de consumenten dat de komende dagen oppikken. Ook zou het mooi zijn als restaurants in thuismenu's ook oesters een plek geven.”

Winactie

Een troef is een winactie. Op de oestermandjes die uit Yerseke vertrekken, zitten actiestickers. Wie een mandje bij de viswinkel koopt, maakt kans op een exclusieve lunch op een zandplaat in de Oosterschelde. ,,Dat loopt best goed. De visspeciaalzaken pakken de actie uitstekend op”, zegt Fijnaut. 

Visspeciaalzaken doen mee

Dat klopt, vult Adriaan van Moort aan. De voorzitter van de Vereniging Nederlandse Visspecialisten onderstreept dat alle 1800 visspeciaalzaken de campagne ondersteunen. ,,We delen alle filmpjes met onze leden. Ik hoop dat de campagne echt helpt. Het probleem is het product zelf. Veel mensen vinden het moeilijk om oesters open te maken. Aan de andere kant: een oester is heerlijk en gezond.”
De meeste visspeciaalzaken zoals de Ambachtsheerlijkheid in Yerseke halen oesters pas medio komende week in huis. Ze gaan zo supervers over de toonbank. Exploitant Jacco Steketee: ,,Het loopt nu al storm in de winkel. Als dat zo blijft, pakken ze vanaf woensdag hopelijk ook oesters mee. De sector heeft het zwaar en kan een steuntje in de rug gebruiken.”

Bron: PZC

Houd u aan de voorzorgsmaatregelen

Houd 1,5 m afstand

Houd 1,5 m
afstand

Was vaker je handen

Was vaker
uw handen

Werk zoveel mogelijk thuis

Werk zoveel
mogelijk thuis


Partners Partners