Coronamonitor Zeeland

Het succes van Lekkerder bij de Boer

Boerderijwinkels kregen in april steun uit onverwachte hoek. Om consumenten daarheen te dirigeren, lanceerde Vlissinger Thomas Siahaya het platform Lekkerder bij de Boer. Vanuit Zeeland breidde deze online marktplaats voor boerderijwinkels zich als een olievlek over het land uit. Inmiddels zijn 450 streekwinkels aangesloten. ,,We hebben nu ook een gratis app. Geen enkel vergelijkbaar initiatief heeft die al.”

Hoe vind je boerderijwinkels in de buurt? Dat gaat op Lekkerder.nl, de website van Lekkerder bij de Boer, of de nieuwe app in een mum van tijd. Het is een kwestie van de app openen en de dichtstbijzijnde boerderijwinkel verschijnt in beeld. Je kunt ook verfijnen door aan te vinken welk product je zoekt: brood, vlees, aardappelen, kaas, wijn en nog veel meer.

Corona

Siahaya (52) broedde al enkele jaren op dit idee. De uitbraak van het corona-virus bracht hem ertoe de website versneld te lanceren. ,,In mei 2019 had ik al een eerste versie gemaakt. In februari van dit jaar had ik me er opnieuw op gestort. En toen kwam de pandemie ook naar Nederland. Eigenlijk wilden we pas in mei live gaan, maar het is gelukt om dat met een maand te vervroegen. Zo gingen we 3 april in de lucht.”

Groei als kool

Daar deed Siahaya boerderijwinkels en streekproducten tijdens de lockdown een groot plezier mee. Veel lokale producenten en winkels waren namelijk hun afzetkanalen kwijt. De horeca ging tijdelijk op slot, toeristen waren er maar mondjesmaat door de corona-richtlijnen voor recreatiebedrijven. Een website die consumenten attent maakt op lokale voedselaanbieders kwam als geroepen. Bovendien is aanmelden gratis. ,,Je kunt echt wel spreken van een olievlek. We begonnen met producenten op Walcheren, maar de website bestreek al snel heel Zeeland. Daarna groeide het als kool. In twee weken tijd zaten we in heel Nederland, van Limburg tot Groningen, van Zeeland tot Noord-Holland.”

Geld blijft in de regio

Met Lekkerder bij de Boer streeft Siahaya een paar doelen na. ,,Ten eerste vind dat ik boeren een eerlijke prijs voor hun producten moeten krijgen. Boeren voeden ons. Ze moeten loon naar werken krijgen. Meer omzet en winst zijn mogelijk als consumenten rechtstreeks bij boeren kopen, zonder tussenhandel. Als boeren meer overhouden aan hun waar levert dat uiteindelijk ook banen op voor de regio. Het is simpel: steun de lokale economie, zodat het geld in de regio blijft. En consumenten, en zeker hun kinderen, doen bovendien meer kennis op over het boerenbedrijf. De verbinding tussen boeren en consumenten heeft denk ik ook een flinke sociale impact.”

Vers van het land

Daarnaast vindt Siahaya dat de consument recht heeft op voedsel dat zo vers mogelijk is. ,,Koop je groente die vers van het land komt, dan is de voedingswaarde optimaal. Ook het milieu vaart er wel bij als mensen eten wat het seizoen biedt. Het is toch bezopen dat je in de winter komkommers uit het buitenland haalt. Als die transportkilometers...” 

Kickstart

Om de online marktplaats tot een succes te maken, ging Siahaya niet over één nacht ijs. Hij bezocht meetings in de landbouw, sprak met boeren, deed consumentenonderzoek en volgde het Kickstart-programma bij innovatiebolwerk Dockwize. De Rabobank, ontwikkelingsmaatschappij Impuls, Stichting ZigZag en de HZ University of Applied Sciences schaarden zich achter zijn start-up.

Studenten

Lekkerder.nl steekt goed in elkaar en werd daarom in korte tijd een succes. Aangesloten winkels kregen aantoonbaar meer klanten over de vloer. Ook de fanbase op sociale media groeit. En er is inmiddels een samenwerking met  keurmerkorganisatie Zeker Zeeuws. Maar, zegt Siahaya: ,,Precieze cijfers kan ik niet geven. Daarom gaan studenten van de HZ meten welke impact ons platform heeft op producenten en consumenten.”

Gratis app

Klap op de vuurpijl is de nieuwe gratis app. ,,Die is uniek in Nederland. Onze app laat de winkel, het actuele aanbod, openingstijden en contactgegevens zien. Ook kun je ernaar toe navigeren. Voor boeren komen er op termijn tegen een vergoeding verschillende opties bij. Met als doel het voor de consument zo makkelijk mogelijk maken, zodat een ritje naar de boerderijwinkel tot de wekelijkse boodschappenroutine gaat behoren.”

Baat het niet dan schaadt het niet

Rundvee- en schapenhouder Jan de Korte uit Meliskerke is klant van het eerste uur, want hij kende Siahaya al goed. Behalve eigen vlees biedt hij ook schapenkaas en -melk aan in zijn Kaasboerderij Mariekerke. Of Lekkerder bij de Boer hem nou veel meer omzet oplevert, kan hij moeilijk zeggen. ,,Baat het niet dan schaadt het niet. Sinds de corona-uitbraak is het sowieso drukker bij ons in de winkel. Er is meer interesse ontstaan voor lokale producten. Mensen ontdekken ook wat kwaliteitsvlees is. Vanmiddag had ik een klant die speciaal uit Haamstede om vlees kwam. Die nam meteen ook een stukje kaas mee. Kijk, zo moet dat gaan.”

 

Bron: PZC

Houd u aan de voorzorgsmaatregelen

Houd 1,5 m afstand

Houd 1,5 m
afstand

Was vaker je handen

Was vaker
uw handen

Werk zoveel mogelijk thuis

Werk zoveel
mogelijk thuis


Partners Partners