Coronamonitor Zeeland

Warm welkom voor toeristen/bezoekers

“Blij dat je hier bent”: een boodschap recht uit het hart van veel Zeeuwse ondernemers in de binnensteden en (kust)horeca. Het is de naam van de campagne die toeristen en recreanten welkom heet. Een initiatief dat gewaardeerd wordt door toeristen maar – zeker net zo belangrijk – de samenwerking tussen Zeeuwse ondernemersverenigingen een flinke impuls geeft. 

Ronald Saaman van Ondernemers Organisatie Goes en eigenaar van koffiehuis t Geveltje in Goes is één van de initiatiefnemers van de campagne.

Waarom deze campagne?
“We hebben een tijd geleden al met aantal ondernemersverenigingen de koppen bij elkaar gestoken. De vraag was: wat kunnen we met de welkome toerist/ bezoeker die Zeeland weer binnenkomt? De boodschap van deze campagne is: mensen, corona is bijna voorbij en wij zijn blij dat jullie er weer zijn. We hebben onder meer een promotieteam en ook meerdere acties met bijvoorbeeld QR codes op zadelhoesjes waarmee je fietsroutes kunt downloaden.”

Wie doen er mee?
“We hebben inmiddels al vijftien ondernemersverenigingen die meedoen, en ruim twintig strandtenten. Dat is dan ook het voordeel van deze slogan, hij is toepasselijk voor alle ondernemers: want we zijn overal blij dat de bezoeker er weer is; op het strand maar ook in de stad. En steeds meer ondernemers melden zich, om nog mee te doen, dat is voor mij toch wel de kers op de taart nu, dat er steeds meer ondernemers aanhaken.”

Is een campagne nog wel nodig, de binnensteden zijn tenslotte weer drukker dan ooit….?
“Jazeker. Het is weer gezellig druk, maar er is toch ook nog wel misère in de binnensteden. Ik zie meer leegstand dan voor corona. Het heeft al onze Zeeuwse binnensteden wel geraakt, de ene ondernemer is er beter uitgekomen dan de andere. Iedereen hoopt toch echt wel dat we dit hoofdstuk snel achter ons kunnen laten. En juist bezoekers kunnen het herstel helpen versnellen. Daarom is de boodschap ‘Blij dat je hier bent’ nog steeds nodig.”

Wat vinden toeristen van de campagne?’
“Die wordt enorm gewaardeerd. Dat hoor ik en andere ondernemers veel voorbij komen. We laten zien dat iedereen welkom is door ze gastvrij te ontvangen, maar juist die boodschap overal zo expliciet te verkondigen geeft net dat beetje extra. En Duitsers zijn helemaal gecharmeerd doordat de vertaling ook in het Duits is, dat maakt dat ze zich nog meer welkom voelen.”

Verder niks meer aan doen dus?
“Zeker niet! We zijn er nog lang niet. De horeca moet vanwege het aanscherpen van de maatregelen nu weer eerder dicht, discotheken moeten weer sluiten en ook evenementen zijn weer verliezers. Toch zie ik het voor de binnensteden rooskleurig in, maar we moeten ons blijven houden aan de maatregelen, jong en oud. Wat dat betreft zie ik het nog wel eens mis gaan, zeker nu de besmettingen weer oplopen. We kunnen constateren dat vooral bij de jeugd het aantal besmettingen weer oploopt en dat er gelukkig nauwelijks extra ziekenhuisopnames zijn, maar als het buitenland anders beslist en ons op rood zet, komen er minder toeristen, wat automatische ook een negatief effect heeft op de omzet voor de ondernemer.”

Kan de samenwerking ook in de toekomst van nut zijn?
“Jazeker, we zijn nu alweer aan het nadenken over een volgende actie, bijvoorbeeld rondom de feestdagen in december, of de start van het komende voorjaar. En nieuwe initiatieven optuigen zal nu alleen maar makkelijker en sneller kunnen omdat we elkaar weten te vinden en met de campagne nu een eerste succes hebben geboekt. Deze campagne gaan we ook evalueren, om volgende acties nog beter en efficiënter in te kunnen plannen. Maar het belangrijkste is dat we nu eindelijk die samenwerking hebben waar we al heel lang naar zoeken. Daarom is het ook fijn dat de Provincie Zeeland deze campagne en de onderlinge samenwerking ondersteunt.”

Hoe zie jij de toekomst voor de Zeeuwse detailhandel en toerisme?
“Ik denk dat vaccinatie wel helpt om terug te kunnen gaan naar de onbezorgde, ‘oude’ samenleving. Maar misschien wordt het nooit meer echt hetzelfde. De impact die corona heeft, is verre van normaal; zeker als je nog eens bedenkt wat is er allemaal is gebeurd het afgelopen jaar. De afschuwelijke verhalen uit het zieken- of verzorgingstehuis. Zo hebben veel mensen deze pandemie ook beleefd, afscheid moeten nemen van een dierbare met maar één persoon omdat dit niet anders kon! Dat besef moet denk ik nog inzakken als de rust straks weer is teruggekeerd. En dat er misschien vaker een streep door je normale omzet zal gaan. Of het nu de volgende coronagolf is of misschien een ander virus, een volgende pandemie is realistischer dan ooit…

Maar laten we hopen dat we eerst een gezellige en gezonde zomer tegemoet gaan!”


Ronald Saaman

Houd u aan de voorzorgsmaatregelen

Houd 1,5 m afstand

Houd 1,5 m
afstand

Was vaker je handen

Was vaker
uw handen

Werk zoveel mogelijk thuis

Werk zoveel
mogelijk thuis


Partners Partners